fredag 22. mai 2015

Rutiner og hverdag for lille A.

Det er mange tanker rundt dette med å skulle få sitt første barn, og akkurat nå går det mye tid til å tenke på tiden etter A er født.
Hvordan rutiner ønsker vi å etablere, hva ønsker vi å gi lov til og hva er ikke lov?
Vi har jo to barn fra før hver andre uke, som har sine regler når de er her.
Men nå må vi plutselig tenke over hva reglene våre er her og hvordan hverdagen ser ut, for nå kommer det et nytt barn som skal formes helt fra starten av, i bare et hjem.

Slik som nå, nå drikker vi litt for mye brus i hverdagene, vi spiser litt for mye snop og barna slipper litt for lett unna å smake på nye ting.
Dette er jo noe jeg ønsker at lille A ikke skal ha som vaner.
Derfor har jeg/vi nå blitt enige om at når A er født (helst før) blir det kun brus i helgene slik at A får  et naturlig forhold til at brus faktisk er i kategorien søtsaker, og ikke noe vi drikker som tørstedrikk, vi ønsker å skape et forhold rundt mat der A (og helst de to vi har nå også) smaker på alt som blir servert, hver gang! Men om det ikke faller i smak så kan hun slippe å spise masse av det.

Slike ting må jeg nå tenke på, for når A er født så er det litt for sent å ta disse diskusjonene, det er jo tanker vi bør være enige om nå før hun kommer til verden.
Mye vil jo falle seg naturlig, og mye vil jeg nok måtte fire på krava mine på, men det er uansett greit å ha pratet om de forskjellige situasjonene tenker jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor etter deg.